Przerzutka automatyczna. Czym jest? Jak działa? A komu to potrzebne?
Przerzutką automatyczną nazywamy przerzutkę, która sama “zmienia biegi” w zależności od, no właśnie, czego? Wbrew pozorom może nie wydawać się to takie jasne.
Kluczem do zrozumienia działania, jak i sensu przerzutki automatycznie jest pojęcie kadencji.
Oczywiście można po prostu powiedzieć że taka przerzutka sama “zmienia bieg” w zależności od tego, jakiego biegu potrzebujemy, aby jak najefektywniej przekształcić siłę jaką wkładamy w pedałowanie, w ruch roweru, np. jadąc pod górkę, wybiera bieg “lekki” aby pedałowanie nie było zbyt ciężkie, czy podczas ruszania ustawia najlżejszy bieg, stopniowo zmieniając go na coraz cięższy. W dodatku taka przerzutka potrafi utrzymać naszą kadencję na tym samym poziomie, nie zważając na okoliczności. I myślę że taka odpowiedzieć zadowoli większość laików.
Ale skąd ona wie kiedy ma to zrobić? Tutaj do gry wchodzi wspomniana kadencja.
Według wikipedii: kadencja – określony prawem okres pełnienia danej funkcji (urzędu) przez urzędnika lub organ. Zaraz, co? Przecież to nie o to chodzi!
Kadencja, czyli częstotliwość z jaką pedałujemy. Liczy się ją w RPM-ah, rozwinięcie tego skrótu to revolutions per minute, tłumacząc na polski – obroty na minutę, czyli ile pełnych obrotów robimy nogami w ciągu jednej minuty. Utrzymanie stałej kadencji pozwala nam zachować pewną ciągłość w naszej jeździe, co przekłada się na wydolność naszego organizmu.
Oczywiście dla amatorskiego kolarstwa maksymalna wydajność nie jest najważniejsza, najważniejsza jest przyjemność z jazdy, a ten kawałek nowoczesnej technologii, jakim jest Enviolo Automatiq pozwala skupić się właśnie na tej przyjemności. Nie musimy sobie zajmować głowy zmianą biegu. Możemy skupić się na otoczeniu. Czy to uważać na samochody podczas jazdy przez miasto do pracy, czy na krajobrazie pokonując trasy widokowe, a może po prostu wyłączyć myślenie i skupić się tylko na pedałowaniu.
Kolejnym ciekawym elementem tej przerzutki jest jej bez stopniowość, tak więc znowu trochę technikaliów. W normalnej kasetowej przerzutce łańcuch przeskakuje z mniejszej zębatki na większą i na odwrót. W Enviolo automatiq takie zębatki nie występują. Tutaj po prostu mamy przekładnie planetarną. Zapraszam do naszego innego wpisu gdzie dokładniej opisujemy procesy zachodzące w środku tej przerzutki. W skrócie sprowadza się to do tego, że nie czujemy bezpośredniej zmiany biegów, dzieję się to płynnie. Jesteśmy trochę zmęczeni? Pedałujemy z troszeczkę mniejszą siłą? Okej, w takim razie przerzutka sprawi że będzie Ci się pedałować tylko troszeczkę lżej aby utrzymać wcześniej zadaną kadencję.
Ostatnim ale równie istotnym atutem Enviolo Automatiq jest jej konserwacja, a w zasadzie proces temu towarzyszący. Polega on na tym, aby o niej zapomnieć, i się nie martwić. W zasadzie to nawet jakbyśmy chcieli o nią jakoś zadbać, to tak naprawdę jedyne co możemy, to obetrzeć ją z ewentualnych zabrudzeń. Wszelkie komponenty przerzutki zamknięte są w metalowej obudowie, zalane olejem. Taki olej oczywiście należy od czasu do czasu wymieniać. Ale to już leży po naszej stronie, można więc skupić się na przyjemności z jazdy, a o całej reszcie zapomnieć!
Szerokiej Drogi!
Karol Świerczewski ecyklopedia
Ostatnie newsy